Tablet met daarop een pagina van Thuisarts.nl
Telefoon met daarop zoekresultaat van Google

Thuisarts.nl is de populairste website van Nederland over ziekte en gezondheid. Maandelijks vinden circa 4 miljoen mensen betrouwbare en onafhankelijke medische informatie.

Thuisarts

Rol
UX Lead

Periode
2018-2021

Sector
Zorg

Even Googelen op je klachten

Als we ergens last van hebben, zoeken we eerst via Google naar informatie. Maar hoe weet je of die informatie betrouwbaar is? Informatie over gezondheid en klachten die je online vindt, is van wisselende kwaliteit. Daarnaast is het voor mensen zonder medische achtergrond lastig te achterhalen of dat deze informatie betrouwbaar is. Met als gevolg dat mensen vaak verkeerd geïnformeerd, ongerust of onnodig bij de huisarts verschijnen. Terwijl de kosten van de gezondheidszorg de pan uitrijzen. 

Mijn opdracht

Redesignen en daarna optimaliseren van de UX. Nieuwe functionaliteiten en services ontwerpen en uitrollen. Uitdenken en designen van diverse ehealth tools - in co-creatie met product owner en de stakeholders.

UX Design & Research
Kwalitatief en kwantitatief onderzoek en regelmatig valideren van nieuwe ideeën en functionaliteiten.

Ideation & validation
Verkennen van nieuwe terreinen door middel van workshop en valideren van ideeën met prototypes en user research.

Mobile first

In één oogopslag alle informatie binnen handbereik. Het design is mobile first uitgewerkt: voor de ruim 60% mobiele gebruikers.

Accessibility

Thuisarts voldoet aan de WCAG richtlijnen op niveau AA. Jaarlijks wordt de site getoetst en verbeterd waar nodig. Daarnaast bevat de site een voorleesfunctie en is veel informatie ook in video’s beschikbaar - voor circa 1,5 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen. 

Zelfhulp

De site bevat diverse zelfhulp tools, zoals de Griep- en Koorts-checker. Om zelf te bepalen of je de griep hebt én of je daarvoor naar de huisarts moet gaan. Tijdens de Covid-19-pandemie volgde ook een Corona zelftest. De test bestaat uit 4 korte vragen en de test weet de gebruiker of zijn klachten bij corona passen, wat hij moet doen en waar hij op moet letten. 

Pilot: Conversational UI

In 2020 voerden we een pilot uit waarbij we de toegevoegde waarde van een chatbot in de voorlichting onderzochten. De chatbot werd toegankelijk vanuit een aantal “high traffic” pagina’s. Op sommige pagina’s waren de dialogen volledig uitgewerkt, op andere plekken werkten we met fake doors. Tijdens de pilot testte we verschillende verschijningsvormen en inhoud in verschillende experimenten. Uit analytics data gecombineerd met exit surveys concludeerden we dat conversational interfaces een positief effect heeft op de voorlichting en beleving van de bezoeker. 

Resultaten

Sinds de lancering, is de website uitgegroeid tot de meest bezochte website van de gezondheidszorg in Nederland met meer dan 4 miljoen unieke pageviews per maand. Het Leids Universitair Medisch toonde aan dat 2 jaar na de lancering er maar liefst 12% minder contact werd opgenomen met de huisartspraktijk. Dit bewijst dat eHealth effectief in te zetten is om zelfmanagement te verbeteren en voor een daling kan zorgen van het gebruik van de gezondheidszorg. Goed nieuws in tijden van stijgende kosten van de gezondheidszorg. 

1,7 miljoen
Bezoekers per maand

-12%
Afname huisartsconsulten

- € 81,2 miljoen p/jaar
8 miljoen minder consulten

Website van het Jaar
2016, 2018, 2022

Vorige
Vorige

Jeroen Bosch Ziekenhuis

Volgende
Volgende

Studiekeuze 123