Blog

Cursus user testing
Floor van Riet Floor van Riet

Cursus user testing

In samenwerking met Frankwatching Academy heb ik een online cursus ontwikkeld over user testing. Een succesvolle website of app ontstaat niet vanzelf. Door je digitale product te testen met echte gebruikers, ontdek je pas écht hoe gebruiksvriendelijk jouw app of site is. Leer hoe je snel en makkelijk zelf een usability test opzet. En verbeter zo de gebruiksvriendelijkheid en conversie.

Meer lezen
2-daagse training User Experience bij Frankwatching Academy
Floor van Riet Floor van Riet

2-daagse training User Experience bij Frankwatching Academy

In samenwerking met Frankwatching Academy heb ik een 2-daagse UX-training ontwikkeld. In deze training maak je kennis met User Experience (UX) en ga je aan de slag met UX Design, Proces en Research. Je kruipt in de huid van de bezoeker en leert anticiperen op zijn of haar wensen, behoeften en gedrag. Je bedenkt en ontwerpt oplossingen waarbij de gebruiker centraal staat en die de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van je website of app vergroten.

Meer lezen
Effectief stakeholders interviewen voor je site of app
Floor van Riet Floor van Riet

Effectief stakeholders interviewen voor je site of app

De tijd dat alleen de afdeling Marketing of Communicatie betrokken waren bij de invulling van de website, ligt ver achter ons. Online kanalen raken steeds meer processen binnen een organisatie. Meer en meer afdelingen hebben een belang bij een goed functionerende site. Stakeholderinterviews helpen je om deze belangen goed in kaart te brengen. Lees hoe je een stakeholder-interview succesvol afneemt en welke vragen je kunt stellen.

Meer lezen
Dé trends in UX & CX voor 2021
Floor van Riet Floor van Riet

Dé trends in UX & CX voor 2021

Wat zijn de belangrijkste UX- en CX-trends van 2021? Ik zet de belangrijkste voor je op een rij. Ontwikkelingen die de user experience van onze klanten en medewerkers dit jaar verder vormgeven. Van brand experience design en blended events tot social e-commerce en blijvende aandacht voor ethiek.

Meer lezen
How to: digitaliseren van patiëntinformatie in de zorg
Floor van Riet Floor van Riet

How to: digitaliseren van patiëntinformatie in de zorg

Veel medische voorlichting is tegenwoordig online beschikbaar – op websites en via apps. Openbaar en via Mijn-omgevingen. Steeds meer zorgorganisaties maken daarmee de slag van het klassieke folderrek naar digital first. Een centrale contentbron is daarbij van essentieel belang. Maar hoe pak je dat aan? En wat zijn de grootste uitdagingen? In dit artikel duiken we in de digitalisering van patiënteninformatie.

Meer lezen
Hoe user experience de zorg beter kan maken
Floor van Riet Floor van Riet

Hoe user experience de zorg beter kan maken

De digitale ontwikkelingen gaan razendsnel. Chatbots, AI, AR en VR: de mogelijkheden lijken eindeloos. Maar waar begin je vandaag mee voor de zorg van morgen? In dit artikel behandel ik praktische innovatiekansen die bij kunnen dragen aan een betere zorg. Inspiratie voor iedereen die zich bezighoudt met digitale innovatie in de zorg.

Meer lezen
Trends in UX design: een compleet overzicht voor 2020
Floor van Riet Floor van Riet

Trends in UX design: een compleet overzicht voor 2020

Wat brengt 2020 voor user experience design? 2020 staat volgens velen in het teken van transparantie en aandacht voor de ethische kant van digital design. In dit artikel zet ik deze en andere UX-designtrends voor 2020 op een rij. Met welke nieuwe vormen van interactie gaan we aan de slag? En waar stoppen we mee?

Meer lezen
UX-onderzoek: 9x trends & inspiratie voor 2018

UX-onderzoek: 9x trends & inspiratie voor 2018

Onderzoeken, testen en valideren: UX-onderzoek is niet meer weg te denken in het digitale domein. Iedere digitale professional die zichzelf een beetje serieus neemt, weet dat keuzes maken op basis van meningen zo ontzettend passé is. Dus ook in 2018 duiken we weer het testlab in voor een usability-test of focusgroep. Eat, sleep, test, repeat. In dit artikel geven we je inspiratie voor al je onderzoeksactiviteiten voor het komende jaar. Want er is meer dan de klassieke usability-test of cardsorting-sessie.

Meer lezen
Toptaken van ziekenhuiswebsites: zo ondersteun je bezoekers

Toptaken van ziekenhuiswebsites: zo ondersteun je bezoekers

Een ziekenhuis bezoeken doe je natuurlijk niet zomaar. Je hebt een afspraak bij de poli, gaat op bezoek bij een naaste of bent – helaas – zelf opgenomen. Welk ziekenhuis het ook is, de reden van ons bezoek verschilt vaak niet zo. Dat geldt ook voor de website van het ziekenhuis. In dit artikel deel ik hoe diverse Nederlandse ziekenhuizen veelvoorkomende bezoekerstaken ondersteunen. Wat gaat daarin goed, maar vooral: wat kan beter?

Meer lezen
Wat maakt een goede homepage?

Wat maakt een goede homepage?

De homepage is en blijft één van de belangrijkste onderdelen van je site. Het is de ontvangstruimte van waaruit je bezoeker verder navigeert. En in deze ruimte wil je de bezoeker een warm welkom heten en hem of haar laten zien wat je allemaal kunt doen. Maar hoe voorkom je dat de bezoeker bij binnenkomst afhaakt? Door direct het doel van je site duidelijk te maken, met overtuigende copy én beeld. Dit stappenplan helpt je daarbij.

Meer lezen
De kracht van ‘Lean UX': effectief sites ontwerpen

De kracht van ‘Lean UX': effectief sites ontwerpen

“The biggest lie in software is Phase II”, zo begint Jeff Gothelf zijn boek ‘Lean UX’. Deze aanpak zorgt ervoor dat je jouw site, intranet of app sneller realiseert. Door je te richten op de klant of medewerker die er straks gebruik van gaat maken. En minder tijd te besteden aan wireframes, sitemaps en functionele ontwerpen. In dit artikel vertel ik je over de kracht van Lean UX.

Meer lezen
Emotional design: online gaat om wat mensen raakt

Emotional design: online gaat om wat mensen raakt

Bij het ontwerpen van een site besteden we aandacht aan de usability. Want een goed design zorgt ervoor dat je klanten of medewerkers snel en gemakkelijk je site of app kunnen gebruiken. Tijdens dit ontwerpproces besteden we echter nog weinig aandacht aan de emoties van onze klant. Emotional Experience Design biedt hier inzichten en handvatten voor.

Meer lezen
Globale navigatie is passé: geef context aan navigatie & klikpaden

Globale navigatie is passé: geef context aan navigatie & klikpaden

Tijdens het ontwerpen van een site steken we vaak veel tijd en energie in het ontwikkelen van de globale navigatie. We proberen de gehele inhoud van de site in het hoofdmenu te vatten. Want als het in de globale navigatie zit, dan vinden onze klanten het vast wel. Niets is minder waar: je bezoekers negeren de navigatie volledig en kijken direct naar de content. Tijd voor een nieuwe kijk op de navigatie van je (mobiele) site.

Meer lezen
Van online strategie naar concept in 4 stappen

Van online strategie naar concept in 4 stappen

De ontwikkeling van een (mobiele) site of app begint uiteraard met een strategiefase. Als deze online strategie staat, ga je aan de slag met het ontwikkelen van het concept. Deze creatieve fase is leuk, maar soms ook lastig. Want hoe kom je – samen met je collega’s en stakeholders – van een abstracte strategie naar een aansprekend en doeltreffend concept? In dit artikel gaan we in vogelvlucht door de verschillende tools en activiteiten die je daarbij helpen. Van ouderwets brainstormen tot superhip ‘group sketchen’.

Meer lezen
Online magazines: 7 belangrijke do’s en don’ts

Online magazines: 7 belangrijke do’s en don’ts

Er wordt volop geëxperimenteerd met online magazines: van bladerbare pdf’s en native apps tot responsive HTML-oplossingen, en alles wat daartussen zit. Voor desktop, tablet en zelfs smartphones. De invulling, werking en gebruiksvriendelijkheid van de magazines is zeer uiteenlopend. Wat maakt online magazines effectief? Aan de hand van voorbeelden destilleer ik de belangrijkste do’s en don’ts.

Meer lezen
Online klantenservice: de juiste content, features & interactie

Online klantenservice: de juiste content, features & interactie

Een goede online klantenservice of digitaal loket bespaart je organisatie geld. Want als je klanten of medewerkers zelf hun zaakjes online kunnen regelen, verhoog je hun tevredenheid en verlaag je bovendien de kosten van andere servicekanalen. Maar waar bestaat een goede online serviceomgeving zoal uit? En waar moet je op letten bij het inrichten of optimaliseren van je online klantenservice? Een verkenning van de belangrijkste componenten, features en interactie van je digitale loket.

Meer lezen