Met ruim 28.000 woningen is Mitros één van de grotere woningcorporaties van Nederland. Onder de naam qlinker richtte Mitros een nieuwe woningcorporatie op die het huren zo gemakkelijk mogelijk maakt en het klantcontact volledig digitaal afhandelt.

qlinker

Rol
UX Designer

Periode
2018-2020

Sector
Wonen

Woningcorporatie in de broekzak van de huurder

qlinker gelooft dat goed huren beter en makkelijker kan. Veel directer. Veel dichter bij de eindgebruiker. En in de broekzak van de huurder met een app only strategie. Digitaal, en voorop met innovaties om huren en wonen voor iedereen in de sociale huursector zo makkelijk mogelijk te maken. Als UX Designer hielp ik qlinker bij het uitdenken van deze UX strategie – en de executie ervan.

Mijn rol

Help ons met het uitdenken van de customer journey van onze huurder. En ontwerp een app waarin huurders alles digitaal kunnen regelen. Gebruiksvriendelijk én innovatief.

Digitale strategie

Sparringpartner voor het team van qlinker. Samen dachten we de ideale customer journey uit en verdiepten we ons in de achterliggende processen.

UX/UI Design

Ik verzorgde het volledige design van de app: van wireframes tot visual design van elk scherm.

Handoff

Vertalen van designs naar user stories en kwaliteitsbewaking tijdens developmentproces.

Hallo, ik ben q

In de app is voor een conversational user interface gekozen. De chatbot van qlinker begeleidt geïnteresseerden bij het aanmelden, vinden en reageren op een woning. De natuurlijke interactievorm van chat maakt deze ingewikkelde zaken een stuk eenvoudiger. Zo vertelt de chatbot hoeveel woningen er voor je beschikbaar zijn en laat het je weten zodra er nieuws is over je mogelijke nieuwe woning. Heb je toch nog een onbeantwoorde vraag? Dan wordt je automatisch doorgeschakeld naar de live Chat. User tests met prototypes van de app bevestigde tijdens de designfase dat gebruikers hier positief reageerde op deze UI.

UX als belangrijkste KPI

Alles wat qlinker doet is erop gericht om alles rondom het huren van een huis zo makkelijk, snel, gebruiksvriendelijk en economisch mogelijk te maken. De user experience van de app is dan ook één van de belangrijkste pijlers van qlinker.

Complexe zaken vereenvoudigen

Het vinden van een sociale huurwoning is niet gemakkelijk. Er zijn heel wat stappen die je moet doorlopen vanaf het moment dat je een woning zoekt totdat je de sleutels van je woning krijgt. Ik hielp qlinker bij het inzichtelijk maken van de klantreis. Bij elke stap in het proces onderzochten we nut, noodzaak en mogelijkheid om het te vereenvoudigen.

Op het juiste moment feedback vragen

Reageren op een woning, een vraag stellen of een reparatie aanvragen: aan het eind van belangrijke taken, vragen we gebruikers om feedback. Zo kunnen we snel inspelen op problemen en blijven we verbeteren.

Resultaten

90% tevredenheid

Volgens klanttevredenheids-onderzoek Mitros

134

Woningen via de app toegewezen

3x Lovie Award

Best UX, Education,
Public 2019

Website van het Jaar
2016, 2018, 2022

Vorige
Vorige

Studiekeuze 123