Portret van Floor van Riet, Freelance UX Designer

Freelance UX Designer & Digitaal Strateeg

👋 Hi, ik ben Floor van Riet. Als ervaren UX Designer werk ik op project- en interimbasis voor organisaties en digital agencies. Daarnaast geef ik trainingen en presentaties over UX & Product Design.

⚡ Lopende opdracht
UX Lead @ SportCity (Q3/Q4 2023)

Product Strategy

UX & UI Design

UX Research

Training & Coaching

Product Strategy

UX & UI Design

Training & Coaching

UX Research

Product Strategy UX & UI Design UX Research Training & Coaching Product Strategy UX & UI Design Training & Coaching UX Research

Met ruim 15 jaar ervaring als UX Designer, Digitaal Strateeg en Design Lead weet ik wat er nodig is om een succes te maken van een digitaal project. Dat begint bij het maken van scherpe keuzes in de digitale strategie - en het goed doorgronden van je eindgebruikers. Ontwerpen komen tot stand in co-creatie met medewerkers en - hoe kan het ook anders - eindgebruikers.

Eat, sleap, validate, repeat

Ideeën en concepten valideer ik graag zo snel mogelijk. Met interviews, concept- en usability tests. Tijdens de development fase zit de duivel in de details: heldere user stories, tot in detail uitgewerkte designs. Ik blijf nauw betrokken tot de livegang en daarna, om ervoor te zorgen dat al die mooie ideeën ook daadwerkelijk het levenslicht zien. Om op basis van research en data de resultaten verder te verbeteren. 

Ervaringen
die je bij blijven

User Experience Design draait in mijn optiek om twee zaken: empathie en creativiteit. Je wilt je klanten laten ervaren dat je hen volledig begrijpt door een digitaal product te creëren waarmee je de juiste snaar raakt.

Dit betekent dat je jouw site, apps voorziet van fijne flows: simpele stappen, heldere taal, een prettige interface. Maar hoe zorg je voor een ervaring die eruit springt in een wereld waarin communicatie en marketing allemaal op elkaar lijkt? Door zaken nét even anders te doen. Door je klanten een bijzondere ervaring te geven die eruit springt. Zodat deze onthouden wordt. 

Project list

  • Redesign Nursing Congressen. Doel van dit project was het verbeteren van de UX en (daarmee) verhogen van de conversie naar ticket verkoop. De nieuwe pagina’s geven bezoekers een beter en overtuigender beeld van de inhoud van de evenementen.

  • Als UX Lead verantwoordelijk voor de user experience van de website (acquisitie) en app (member experience). Actief betrokken bij de product strategy en roadmap. Opzetten van testlabs en fact-based manier van ontwerpen en ontwikkelen d.m.v. user research en a/b-tests.

  • De Kansspelautoriteit heeft een vernieuwde versie van het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) gelanceerd. De verbeterde omgeving maakt het eenvoudiger een (tijdelijke) gokstop in te stellen. Daarnaast is er een bedenkperiode toegevoegd voor spelers die zich na hun gokstop uit willen schrijven.

  • In opdracht van theRevolution betrokken bij het ontwikkelen van een nieuwe digitaal platform voor 30.000 Rotterdammers met een bijstandsuitkering.

  • Concept & design white label platform voor Boels Rental.

  • BijsluiterPlus is een platform waar patiënten en zorgverleners eenvoudig informatie over medicijnen kunnen vinden.

  • Nederlandse meubelmaker Leolux maakt al sinds 1934 unieke designmeubelen van hoogstaande kwaliteit. Comfort, kwaliteit en een eigenzinnige vormgeving: dat is waar Leolux voor staat. Als UX Strateeg en Designer werk ik: Pode.eu, Leolux.com, Dealer Portal en Leolux Creator (product configurator).

  • Coördineren van de UX-activiteiten voor 2 projecten die deel uitmaken van de digitale transformatie bij Damen Shipyards: Damen.com & My Damen. Samen met een team van UX-onderzoekers en UX/UI Designers.

  • Verantwoordelijk voor de algehele gebruikerservaring van een multi-site platform voor 15 musical-sites in 5 landen met een sterke focus op digital storytelling en conversie. Samen met een dedicated UX-team en in nauwe samenwerking met product owner, stakeholders en een remote development team.

  • UX lead voor de grootste website over ziekte en gezondheid van Nederland. Thuisarts.nl is de populairste website van Nederland over ziekte en gezondheid. Maandelijks vinden circa 4 miljoen mensen betrouwbare en onafhankelijke medische informatie.

    Redesignen en daarna continu optimaliseren van de user experience van het platform. Nieuwe functionaliteiten en services ontwerpen en uitrollen. Verkennen van nieuwe terreinen door middel van ideation en data-gedreven design.

  • Vervoerder GVB wil met haar online dienstverlening voorbereid zijn op de reiziger van de toekomst.

    GVB wil de komende jaren hun online ecosysteem volledig herzien en voorbereid zijn op een digitale toekomst waarin reizigers proactief reisadvies krijgen en in- en uitchecken met hun smartphone.

    Maar hoe ziet de ideale reis er in de toekomst uit? Welke digitale services heeft een forens nodig en hoe begeleid je een buitenlandse toerist bij zijn reis door Amsterdam? Samen met de experts van GVB brachten ik de toekomstige klantreis tot leven.

  • Studiekeuze123 is dé vergelijkingssite voor alle erkende hbo- en wo-opleidingen van Nederland. Jaarlijks bezoeken circa 1,5 miljoen studiekiezers, ouders en decanen de site. Met de website én diverse online tools en services helpt Studiekeuze123 middelbare scholieren bij het ontdekken, vergelijken en kiezen van de juiste opleiding.

    Redesign en daarna optimaliseren en uitbreiden van nieuwe functionaliteiten. Begeleiden van collega UX designers en digital designers en sparring partner voor product owner.

  • Met ruim 28.000 woningen is Mitros één van de grotere woningcorporaties van Nederland. Onder de naam qlinker richtte Mitros een nieuwe woningcorporatie op die het huren zo gemakkelijk mogelijk maakt en het klantcontact volledig digitaal afhandelt. Daarmee bouwden we de woningcorporatie van de toekomst. 

    De vraag: help ons met het uitdenken van de customer journey van onze huurder. En ontwerp een app waarin huurders alles digitaal kunnen regelen. Gebruiksvriendelijk én innovatief.

  • Door de fusie met het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis is het OLVG hét stadsziekenhuis van Groot-Amsterdam geworden. Deze nieuwe organisatie had een nieuwe website nodig waarmee de positionering van OLVG uitgedragen wordt en patiënten optimaal bediend worden.

    Bij het ontwerp en inrichting is vooral gelet op wat patiënten en bezoekers nodig hebben om informatie zo snel en gemakkelijk mogelijk te vinden. En niet alleen door over hen te praten, maar vooral door met hen zelf in gesprek te gaan. Een patiënten-panel en een speciaal klankbordgroep van onder andere patiënten, verwijzers, werkzoekenden en medewerkers dachten kritisch mee over de inrichting van de site. Later zijn deze groepen ook betrokken bij acceptatietesten, waardoor de doelgroep van begin tot eind betrokken is geweest en centraal heeft gestaan.